از شکست آرزو هر لحظه دل را ماتمی است
کسانی که در دنیا مشکل جسمی دارند (مثل نابینایی، ناشنوایی و معلولیت...) اگر ناشکری نکنند،

بعد از مرگ به چیزهایی می‌رسند که اگر مخیرشان کنند بین سلامتی و ناسلامتی

دوست دارند دوباره به همان بلاها مبتلا شوند تا به ثواب بیشتری برسند. 

توحید مفضل/ ص 61

+ نوشته شده در  جمعه دهم شهریور 1391ساعت 12:52  توسط دریــــــا | 

شخصى به حضور پیامبر اکرم (ص) آمد که هفت سؤال داشت و آنها را چنین مطرح كرد:
 

1. چه چیزى سنگین تر از آسمان است؟

 

2. چه چیزى پهناتر از زمین است؟

 

3. چه چیزى غنى تر و پرمایه تر از دریا است؟

 

4. چه چیزى سوزانتر از آتش است؟

 

5. چه چیزى سردتر از زمهریر (هواى بسیار سرد) است؟

 

6. چه چیزى سخت تر از سنگ است؟

 

7. چه چیزى تلخ ‌تر از زهر است؟

 


 

پیامبر اکرم (ص) در پاسخ فرمود:
 
 
1. سنگین تر از آسمان تهمت به انسان پاك است،
 
2. وسیع تر از زمین حق است،
 
3. غنى تر و بى نیازتر از دریا، دل قانع است،
 
4. سوزان تر از آتش، شاه ستمگر است،
 
5. سردتر از زمهریر نیاز به آدم پست است،
 
6. سخت تر از سنگ، دل منافق است،
 
7. تلخ ‌تر از زهر، استقامت در برابر دشواری هاى روزگار است.

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و هفتم تیر 1391ساعت 1:12  توسط دریــــــا | 
شخصی از امام حسین علیه السلام پرسید:
فاصله میان ایمان و یقین چقدر است؟
فرمود: چهار انگشت.
گفت: چگونه؟
فرمود: ایمان آن است که آن را می شنویم و یقین آن است که آن را می بینیم و فاصله بین گوش و چشم چهار  انگشت است.
پرسید: میان آسمان و زمین چقدر است؟
فرمود: یک دعای مستجاب.
پرسید: میان مشرق و مغرب چقدر است؟
فرمود: به اندازه ی سیر یک روز آفتاب.
پرسید: عزت آدمی در چیست؟
فرمود: بی نیازیش از مردم.
پرسید: زشت ترین چیزها چیست؟
فرمود: در پیران هرزگی و بی عاری است، در قدرتمندان، درنده خویی، در شریفان، دروغگویی، در ثروتمندان، بخل است و در عالمان حرص!

+ نوشته شده در  چهارشنبه هفتم تیر 1391ساعت 22:12  توسط دریــــــا | 
علاّمه مجلسى (ره ) فرموده كه در بعضى از كتب معتبره نقل كرده اند ازمحمّد بن بابویه كه این دعاء توسّل را از ائمه روایت كرده است و گفته است كه در هیچ امرى نخواندم مگر آنكه اثر اجابت را به زودى یافتم اینست دعا:

اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ
خدایا از تو مى خواهم

وَاَتَوَجَّهُ اِلَیْكَ بِنَبِیِّكَ نَبِىِّ الرَّحْمَةِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ یا
و بسویت رو كنم بوسیله پیامبرت پیامبر رحمت محمد صلى الله علیه وآله اى

اَبَاالْقاسِمِ یا رَسُولَ اللّهِ یا اِمامَ الرَّحْمَةِ یا سَیِّدَنا وَمَوْلینا اِنّا تَوَجَّهْنا
ابا القاسم اى رسول خدا اى پیشواى رحمت اى آقاى ما و سرور ما ما رو آوردیم 

وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ اِلَى اللّهِ وَقَدَّمْناكَ بَیْنَ یَدَىْ حاجاتِنا یا
و شفیع گرفتیم و توسل جستیم بوسیله تو به درگاه خدا و تو را پیش روى حاجتهاى خویش قرار دهیم اى

وَجیهاً عِنْدَ اللّهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّهِ یا اَبَا الْحَسَنِ یا اَمیرَ الْمُؤْمِنینَ یا
آبرومند در نزد خدا براى ما نزد خدا شفاعت كن اى اباالحسن اى امیرمؤ منان اى

عَلِىَّ بْنَ اَبیطالِبٍ یا حُجَّةَ اللّهِ عَلى خَلْقِهِ یا سَیِّدَنا وَمَوْلینا اِنّا
على بن ابیطالب اى حجت خدا بر خلق اى آقاى ما و سرور ما ما

تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ اِلَى اللّهِ وَقَدَّمْناكَ بَیْنَ یَدَىْ
رو آوردیم و شفیع گرفتیم و توسل جستیم بوسیله تو به درگاه خدا و تو را پیش روى

حاجاتِنا یا وَجیهاً عِنْدَ اللّهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّهِ یا فاطِمَةَ الزَّهْراَّءُ یا
حاجتهاى خویش قرار دادیم اى آبرومند نزد خدا شفاعت كن براى ما نزد خدا اى فاطمه زهرا اى

بِنْتَ مُحَمَّدٍ یا قُرَّةَ عَیْنِ الرَّسُولِ یا سَیِّدَتَنا وَمَوْلاتَنا اِنّا تَوَجَّهْنا
دختر محمد اى نور چشم پیغمبر اى بانوى ما و سرور ما ما رو آوردیم

وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكِ اِلَى اللّهِ وَقَدَّمْناكِ بَیْنَ یَدَىْ حاجاتِنا یا
و شفیع گرفتیم و توسل جستیم بوسیله تو به درگاه خدا و تو را پیش روى حاجتهاى خویش قرار دهیم اى

وَجیهَةً عِنْدَ اللّهِ اِشْفَعى لَنا عِنْدَ اللّهِ یا اَبا مُحَمَّدٍ یا حَسَنَ بْنَ عَلِی
آبرومند پیش خدا شفاعت كن براى ما نزد خدا اى ابا محمد اى حسن بن على

اَیُّهَا الْمُجْتَبى یَا بْنَ رَسُولِ اللّهِ یا حُجَّةَ اللّهِ عَلى خَلْقِهِ یا سَیِّدَنا
اى برگزیده اى فرزند رسول خدا اى حجت خدا بر خلق اى آقاى ما و سرور ما

وَمَوْلینا اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ اِلَى اللّهِ وَقَدَّمْناكَ بَیْنَ
ما روآوردیم و شفیع گرفتیم و توسل جستیم بوسیله تو به درگاه خدا و تو را پیش

یَدَىْ حاجاتِنا یا وَجیهاً عِنْدَ اللّهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّهِ یا اَبا عَبْدِاللّهِ یا
روى حاجتهاى خود قرار دهیم اى آبرومند نزد خدا شفاعت كن براى ما پیش خدا اى ابا عبدالله اى

حُسَیْنَ بْنَ عَلِی اَیُّهَا الشَّهیدُ یَا بْنَ رَسُولِ اللّهِ یا حُجَّةَ اللّهِ عَلى خَلْقِهِ
حسین بن على اى شهید (راه حق ) اى فرزند رسول خدا اى حجت بر خلق

یا سَیِّدَنا وَمَوْلینا اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ اِلَى اللّهِ
اى آقا و سرور ما ما رو آوردیم و شفیع گرفتیم و توسل جستیم بوسیله تو به درگاه خدا

وَقَدَّمْناكَ بَیْنَ یَدَىْ حاجاتِنا یا وَجیهاً عِنْدَ اللّهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّهِ یا
و تو را پیش روى حاجتهاى خود قرار دهیم اى آبرومند نزد خدا براى ما پیش خدا شفاعت كن اى

اَبَا الْحَسَنِ یا عَلِىَّ بْنَ الْحُسَیْنِ یا زَیْنَ الْعابِدینَ یَا بْنَ رَسُولِ اللّهِ یا
ابا الحسن اى على بن الحسین اى زیور پرستش كنندگان اى فرزند رسول خدا اى

حُجَّةَ اللّهِ عَلى خَلْقِهِ یا سَیِّدَنا وَمَوْلینا اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا
حجت خدا بر خلق اى آقا و سرور ما ما روآوردیم و شفیع گرفتیم

وَتَوَسَّلْنا بِكَ اِلَى اللّهِ وَقَدَّمْناكَ بَیْنَ یَدَىْ حاجاتِنا یا وَجیهاً عِنْدَ اللّهِ
و توسل جستیم بوسیله تو بدرگاه خدا و تو را پیش روى حاجتهاى خود قرار دهیم اى آبرومند نزد خدا

اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّهِ یا اَبا جَعْفَرٍ یا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِی اَیُّهَا الْباقِرُ یَا بْنَ
شفاعت كن براى ما پیش خدا اى اباجعفر اى محمد بن على اى شكافنده علوم اى

رَسُولِ اللّهِ یا حُجَّةَ اللّهِ عَلى خَلْقِهِ یا سَیِّدَنا وَمَوْلینا اِنّا تَوَجَّهْنا
فرزند رسول خدا اى حجت خدا بر خلق اى آقا و سرور ما، ما رو آوردیم

وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ اِلَى اللّهِ وَقَدَّمْناكَ بَیْنَ یَدَىْ حاجاتِنا یا
و شفیع گرفتیم و توسل جستیم بوسیله تو به درگاه خدا و تو را پیش روى حاجتهاى خویش قرار دهیم اى

وَجیهاً عِنْدَ اللّهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّهِ یا اَبا عَبْدِ اللّهِ یا جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ
آبرومند نزد خدا شفاعت كن براى ما پیش خدا اى اباعبدالله اى جعفر بن محمد اى (امام )

اَیُّهَا الصّادِقُ یَا بْنَ رَسُولِ اللّهِ یا حُجَّةَ اللّهِ عَلى خَلْقِهِ یا سَیِّدَنا
صادق اى فرزند رسول خدا اى حجت خدا بر خلق اى آقاى ما

وَمَوْلینا اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ اِلَى اللّهِ وَقَدَّمْناكَ بَیْنَ
و سرور ما ما رو آوردیم و شفیع گرفتیم و توسل جستیم بوسیله تو به درگاه خدا و تو را پیش

یَدَىْ حاجاتِنا یا وَجیهاً عِنْدَ اللّهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّهِ یا اَبَا الْحَسَنِ یا
روى حاجتهاى خویش قرار دادیم اى آبرومند پیش خدا شفاعت كن براى ما نزد خدا اى ابا الحسن اى

مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ اَیُّهَا الْكاظِمُ یَا بْنَ رَسُولِ اللّهِ یا حُجَّةَ اللّهِ عَلى
موسى بن جعفر اى كاظم اى فرزند رسول خدا اى حجت خدا بر

خَلْقِهِ یا سَیِّدَنا وَمَوْلینا اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ اِلَى اللّهِ
خلق اى آقاى ما و سرور ما، ما رو آوردیم و شفیع گرفتیم و توسل جستیم بوسیله تو بدرگاه خدا و تو را

وَقَدَّمْناكَ بَیْنَ یَدَىْ حاجاتِنا یا وَجیهاً عِنْدَ اللّهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّهِ یا
پیش روى حاجتهاى خویش قرار دادیم اى آبرومند نزد خدا شفاعت كن براى ما پیش خدا اى

اَبَا الْحَسَنِ یا عَلِىَّ بْنَ مُوسى اَیُّهَا الرِّضا یَا بْنَ رَسُولِ اللّهِ یا حُجَّةَ
ابا الحسن اى على بن موسى اى (حضرت ) رضا اى فرزند رسول خدا اى حجت

اللّهِ عَلى خَلْقِهِ یا سَیِّدَنا وَمَوْلینا اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ
خدا بر خلق اى آقا و سرور ما ما رو آوردیم و شفیع گرفتیم و توسل جستیم بوسیله تو

اِلَى اللّهِ وَقَدَّمْناكَ بَیْنَ یَدَىْ حاجاتِنا یا وَجیهاً عِنْدَ اللّهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ
به درگاه خدا و تو را پیش روى حاجتهاى خویش قرار دادیم اى آبرومند نزد خدا شفاعت كن براى ما پیش

اللّهِ یا اَبا جَعْفَرٍ یا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِی اَیُّهَا التَّقِىُّ الْجَوادُ یَا بْنَ رَسُولِ اللّهِ
خدا اى ابا جعفر اى محمد بن على اى حضرت تقى جواد اى فرزند رسول خدا

یا حُجَّةَ اللّهِ عَلى خَلْقِهِ یا سَیِّدَنا وَمَوْلینا اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا
اى حجت خدا بر خلق اى آقا و سرور ما ما رو آوردیم و شفیع گرفتیم

وَتَوَسَّلْنا بِكَ اِلَى اللّهِ وَقَدَّمْناكَ بَیْنَ یَدَىْ حاجاتِنا یا وَجیهاً عِنْدَ اللّهِ
و توسل جستیم بوسیله تو بدرگاه خدا و تو را پیش روى حاجتهاى خویش قرار دادیم اى آبرومند نزد خدا

اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّهِ یا اَبَا الْحَسَنِ یا عَلِىَّ بْنَ مُحَمَّدٍ اَیُّهَا الْهادِى النَّقِىُّ
شفاعت كن براى ما نزد خدا اى ابا الحسن اى على بن محمد اى حضرت هادى نقى

یَا بْنَ رَسُولِ اللّهِ یا حُجَّةَ اللّهِ عَلى خَلْقِهِ یا سَیِّدَنا وَمَوْلینا اِنّا تَوَجَّهْنا
اى فرزند رسول خدا اى حجت خدا بر خلق اى آقاى ما و سرور ما ما رو آوردیم

وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ اِلَى اللّهِ وَقَدَّمْناكَ بَیْنَ یَدَىْ حاجاتِنا یا
و شفیع گرفتیم و توسل جستیم بوسیله تو بدرگاه خدا و تو را پیش روى حاجتهاى خویش قرار دادیم اى

وَجیهاً عِنْدَ اللّهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّهِ یا اَبا مُحَمَّدٍ یا حَسَنَ بْنَ عَلِی اَیُّهَا
آبرومند نزد خدا شفاعت كن براى ما نزد خدا اى ابا محمد اى حسن بن على اى

الزَّكِىُّ الْعَسْكَرِىُّ یَا بْنَ رَسُولِ اللّهِ یا حُجَّةَ اللّهِ عَلى خَلْقِهِ یا سَیِّدَنا
زكى عسكرى اى فرزند رسول خدا اى حجت خدا بر خلق اى آقاى ما

وَمَوْلینا اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ اِلَى اللّهِ وَقَدَّمْناكَ بَیْنَ
و سرور ما ما رو آوردیم و شفیع گرفتیم و توسل جستیم بوسیله تو بدرگاه خدا و تو را پیش

یَدَىْ حاجاتِنا یا وَجیهاً عِنْدَ اللّهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّهِ یا وَصِىَّ الْحَسَنِ
روى حاجتهاى خویش قرار دادیم اى آبرومند نزد خدا شفاعت كن براى ما نزد خدا اى وصى امام حسن عسكرى

وَالْخَلَفَ الْحُجَّةَ اَیُّهَا الْقاَّئِمُ الْمُنْتَظَرُ الْمَهْدِىُّ یَا بْنَ رَسُولِ اللّهِ یا
و یادگار شایسته و حجت اى امام قائم منتظر مهدى اى فرزند رسول خدا اى

حُجَّةَ اللّهِ عَلى خَلْقِهِ یا سَیِّدَنا وَمَوْلینا اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا
حجت خدا بر خلق اى آقا و سرور ما ما رو آوردیم و شفیع گرفتیم

وَتَوَسَّلْنا بِكَ اِلَى اللّهِ وَقَدَّمْناكَ بَیْنَ یَدَىْ حاجاتِنا یا وَجیهاً عِنْدَ اللّهِ
و توسل جستیم بوسیله تو بدرگاه خدا و تو را پیش روى حاجتهاى خویش قرار دادیم اى آبرومند نزد خدا

اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّهِ
شفاعت كن براى ما پیش خدا

پس حاجات خود را بطلبد كه برآورده مى شود انشاء اللّه تعالى و در روایت دیگر وارد شده كه بعد از این بگوید:

یا سادَتى وَمَوالِىَّ اِنّى تَوَجَّهْتُ بِكُمْ
اى آقایان من و سرورانم من رو آوردم بوسیله شما

اَئِمَّتى وَعُدَّتى لِیَوْمِ فَقْرى وَحاجَتى اِلَى اللّهِ وَتَوَسَّلْتُ بِكُمْ اِلَى اللّهِ
پیشوایان و ذخیرگانم در روز ندارى و نیازمندى بدرگاه خدا و توسل جستم بوسیله شما به درگاه خدا

وَاسْتَشْفَعْتُ بِكُمْ اِلَى اللّهِ فَاشْفَعُوا لى عِنْدَ اللّهِ وَاسْتَنْقِذُونى مِنْ
و شفاعت جویى كردم بوسیله شما به درگاه خدا پس شفاعت كنید براى من در پیشگاه خدا و از او بخواهید مرا از

ذُنُوبى عِنْدَ اللّهِ فَاِنَّكُمْ وَسیلَتى اِلَى اللّهِ وَبِحُبِّكُمْ وَبِقُرْبِكُمْ اَرْجُو
گناهانم نجات دهد زیرا شمایید وسیله من به درگاه خدا و بوسیله دوستى و قرب به شما امید

نَجاةً مِنَ اللّهِ فَكُونُوا عِنْدَ اللّهِ رَجاَّئى یا سادَتى یا اَوْلِیاَّءَ اللّهِ صَلَّى
نجات از خدا دارم پس شما هم مایه امید من به درگاه خدا باشید اى آقایان من اى اولیاء خدا درود

اللّهُ عَلَیْهِمْ اَجْمَعینَ وَلَعَنَ اللّهُ اَعْداَّءَ اللّهِ ظالِمیهِمْ مِنَ الاْوَّلینَ
خدا بر همگى ایشان و خدا ستم كنندگان به ایشان را كه دشمنان خدا هستند از رحمت خویش دوركند چه آنهاكه گذشته اند

وَالاْخِرینَ امینَ رَبَّ الْعالَمینَ
و چه آنها كه پس از این آیند آمین رب العالمین
+ نوشته شده در  چهارشنبه چهارم آبان 1390ساعت 14:12  توسط دریــــــا | 

هستند بسیاری افراد که می گویند با اینکه شرایط دعا نمودن را رعایت می کنند باز هم دعاهایشان مستجاب نمی شود که جواب در نکات ذیل می باشد.

ـ رعایت نکردن آداب دعا:
در روایات ائمه اطهار آداب فراوانی برای دعا گفته شده است تا آن جا که زمان و مکان و حالات انسان در اجابت دعا، نقش زیادی دارند، چه بسا علّت مستجاب نشدن دعا، رعایت ننمودن آداب آن باشد.

ـ موانع استجابت دعا:
گاهی مستجاب نشدن دعا بر اثر موانع است‌، نخست باید مانع را برطرف کرد، بعضی موانع از جمله:

1ـ پاک و حلال نبودن طعام‌: در روایات فراوانی یکی از علت‌های مستجاب نشدن دعا، حلال نبودن کسب و طعام بیان شده است‌. پیامبر اکرم فرمودند: کسی که دوست دارد دعایش مستجاب گردد، باید غذا و کسب خود را پاک کند. (سفینة البحار، محدث قمی‌، ج 3، ص 56، نشر دارالاسوه‌)

 2ـ آلودگی قلب بوسیله گناه‌: پیش از دعا باید از گناه توبه کرد، امام صادق ‌در این باره می‌فرماید: «مبادا هیچ یک از شما از خدا تقاضایی کند، مگر این که نخست حمد و ثنای او را به جا آورد و درود بر پیامبر و آل او بفرستد، بعد به گناه خود اعتراف کند و از گناه توبه کند، سپس دعا نماید.» (سفینة البحار، محدث قمی‌، ج 3، ص 50 و 56)

 3ـ ترک امر به معروف و نهی از منکر: یکی از موانع استجابت دعا، ترک وظیفه امر به معروف و نهی از منکر است‌، پیامبر اکرم‌ در این ‌باره می‌فرماید: «باید امر به معروف و نهی از منکر کنید و گرنه خداوند بدان را بر شما مسلّط می‌کند و هر چه دعا کنند مستجاب نخواهد شد.»

 4ـ ادا نکردن حقوق دیگران‌: امام صادق ‌می‌فرماید: «هر کس دوست دارد دعای او به اجابت برسد، حقوقی که مردم بر او دارند ادا نماید.»

5ـ مصلحت نداشتن آن خواسته برای شخص‌: گاهی انسان از خدا چیزی می‌خواهد که به یقین ضرر و زیان دارد و چه بسا هلاکت او درآن باشد و خود نداند، خدای آگاه و حکیم که مصلحت بنده خود را می‌خواهد چنین تقاضایی را نمی‌پذیرد، بدیهی است انسان گاهی در تشخیص اشتباه می‌کند، قرآن در این‌باره می‌فرماید: «چه بسا از چیزی اکراه داشته باشید که خیر شما در آن است‌، یا چیزی را دوست داشته باشید که شر شما در آن است وخدا می‌داند و شما نمی‌دانید.» (بقره‌،216)

حضرت علی ‌در این‌باره می‌فرماید: «تأخیر اجابت دعا، ترا از رحمت او ناامید نکند که همانا بخشش خداوند به اندازه خلوص نیت است‌، چه بسا که تأخیر در اجابت دعا، برای فرد، پاداشی بزرگ‌تر در بر داشته باشد و چه بسا چیزی از خدا بخواهی و بدان دست نیابی‌، امّا دیر یا زود بهتر از آن را به تو عطا کند، یا بلایی را از تو بگرداند و چه بسا چیزی می‌خواهی که اگر به آن برسی دینت تباه گردد.» (نهج البلاغه‌، فیض الاسلام‌، ص 915، نامه 31)

6ـ گاهی انسان از خدا چیزی می‌خواهد که چه بسا، به اسباب و عواملی نیاز دارد که نخست باید آن‌ها را به دست آورد تا انسان بتواند به آن خواسته برسد، چون جهان طبیعت بر مبنای علل و اسباب است و باید از آن راه به هدف رسید.

7. علاقه خدا به راز و نیاز بنده‌: یکی از یاران امام رضا(ع) به آن حضرت عرض کرد: بیش از یک سال است که از خدا حاجتی طلب می‌کنم‌، ولی مستجاب نمی‌شود، در قلب من سستی و تردید ایجاد شده‌، حضرت فرمود: بپرهیز از این که شیطان بر تو راه پیدا کند و ترا وسوسه نماید، چه بسا مؤمن از خدا حاجتی طلب می‌کند و خدا حاجت او را اجابت نمی‌کند، تا او به درگاه خدا، راز و نیاز و استغاثه کند، چون خدا دوست دارد راز و نیاز او را بشنود، سپس فرمود: به خدا قسم خداوند آن چه خیر مؤمن است به تأخیر نمی‌اندازد. (بحارالانوار، همان‌، ج 93، ص 367) 
 

+ نوشته شده در  یکشنبه نهم اسفند 1388ساعت 0:3  توسط دریــــــا | 

دلایـل زیـادی وجود دارد که ثابت می کـنـد دعـا مؤثر است. بسیـاری از تحقیـقات عـلـمی صحــت این مطلب را نشـان می دهند.
آزمایشات نشان می دهد که دعا و نیایش بر موارد زیر تاثیرگذار بوده است:

  • فشارخون بالا
  • زخم و جراحت ها
  • حملات قلبی
  • سردرد
  • اضطراب

شرکت کننده های این آزمایشات عبارت بوده اند از:

  • آب
  • آنزیم ها
  • باکتری
  • قارچ
  • مخمر
  • گلوبول های قرمز خون
  • سلول های سرطانی
  • سلول های تنظیم کننده ضربان قلب
  • دانه ها
  • گیاهان
  • خزه و جلبک دریایی
  • حشرات
  • موش
  • جوجه

فرایندهایی که تحت تاثیر دعا و نیایش بوده اند عبارتند از:

  • فعالیت آنزیم ها
  • سرعت رشد گلوبول های سفید خون
  • تغییر و دگرگونی باکتری ها
  • رویش و جوانه زنی دانه ها و بذرهای مختلف
  • سرعت سلول ها تنظیم کننده ضربان قلب
  • سرعت بهبود و التیام زخم ها
  • اندازه تومرها و تیروئید
  • زمان لازم برای بیدار شدن از بیهوشی
  • تاثیرات مستقلی مثل فعالیت الکتروپوستی پوست، مقدار تحلیل و خونکافت گلوبول های قرمز و سطح هموگلوبین.

تحقیقی که در سال 1993 برروی 10000 كارمند دولتی در طول 26 سال انجام گرفت، نشان داد که افراد متدين بسیار کـمتر از افـراد کافر، بـه خـــاطر مشکلات قلبی عروقی جان می سپارند. و در تحقیقی که در سال 1995 در يك کالج بر روی 250 نفر بعد از جراحی قلب باز انجام گرفت، اینطور نتیجه گیری شد که آن دسته از افراد که ارتباطات مذهبی و حمایت اجتماعی داشته اند، 12 مرتبه کمتر از آنها که فاقد آن بوده اند، جان سپرده اند.

در تلاش برای درک افسردگی ناشی از بستری شدن در بیمارستان، محققان يك دانشگاه 1000 بیمار بستری شده در بیمارستان که عادت به انجام امور مذهبی از قبیل نماز و دعا داشته اند را از سال 1987 تا 1989 مورد بررسی قرار داده و دریافته اند که این افراد بسیار بهتر از دیگران با مشکلات سلامتی خود کنار می آیند.

يك مركز اخیراً هیئتی را برای تشخیص مزایا و فواید ادغام داروهای متعارف با درمان های رفتاری و تکنیک های تمدد اعصاب برای درمان فشارخون، تشکیل داده است. این گروه دریافتند که ترکیب این دو روش درمانی با یکدیگر، که نماز و دعا یکی از اجزاء مهم آن بود، می تواند باعث پایین آوردن سرعت تنفس، ضربان قلب، و فشارخون فرد شود.

منبع: http://www.mardoman.com

+ نوشته شده در  پنجشنبه چهاردهم آبان 1388ساعت 20:36  توسط دریــــــا | 

(بهترین حس هنگام دعا، حس رضایت  از خود، بعبارتی همان عزت نفس است)

دعای عده ای که مستجاب می شود:
۱ـ  دعای پدر در حق فرزند
۲ـ  دعای فرزند در حق پدر و مادر
۳ـ  دعای مومنی در غیاب برادر مومن دیگر
۴ـ  دعای زائر خانه خدا
۵ـ  دعای روزه دار
۶ـ  دعای بیمار در حق عیادت کننده
۷ـ  دعای مجاهد و رزمنده
۸ـ  دعای سائل در حق عطا کننده
۹ـ  دعای کسی که متوسل به یکی از معصومین علیهم السلام شود
۱۰ـ  دعای  مومنی که عمل صالح انجام دهد
۱۱ـ  آن کس که چهل نفر را در دعا مقدم دارد 
و... 

در مقابل دعای گروهی که  مستجاب نمی‌گردد:
۱ـ  عاق والدین و قاطع الرحم
۲ـ  پیشوای ستمگر و اهل تار و طنبور و مانند آن
۳ـ  شخصی که بدون حرکت از خداوند روزی بخواهد
۴ـ  اسرافکار
۵ـ  بعد از نزول بلا
۶ـ ترک امر به معروف و نهی از منکر
۷ـ  اصرار بر گناه
۸ـ بدگمانی به خدا
و...

+ نوشته شده در  سه شنبه دوازدهم آذر 1387ساعت 22:51  توسط دریــــــا | 

كسي كه بخواهد دعايش در حال سختي به اجابت رسد بايد در حال آسايش نیز بسيار دعا كند.
(
اصول كافي، ج۴، ص۲۱۹ و ۲۲۰)

امام صادق(ع) فرمود: جدم مي‌فرمود: در دعا پيش‌دستي كنيد (پيش از آن كه گرفتار شويد دعا كنيد) زيرا چون بنده‌اي بسيار دعا كند و بلائي به او برسد و دنبالش دعا كند، گفته شود: صداي آشناست، و اگر همواره اهل دعا نباشد، و بعد از پيش‌آمد ناگوار دعا نمايد، بدو گفته شود: تاكنون كجا بودي؟
(اصول كافي، ج ۴، ص۲۲۰)

دعا برمي گرداند قضا و حكم مقدري را كه سخت محكم شده، پس بسيار دعا كن كه دعا كليد هر رحمت و كاميابي براي هر حاجتي است، و بدانچه نزد خدا است نتوان رسيد جز با دعا، و براستي كه هيچ دري نيست كه آنرا زياد بكوبند جز آنكه زمينه و وسيله فراهم شود تا به روي كوبنده اش باز شود.
(اصول کافی
، ج۴، ص۲۳۲)

هر گاه دلتان شكست دعا كنيد، زيرا دل تا پاك و خالص نشود شكسته نمي شود.
(مكارم الاخلاق، ص۳۱۵)

+ نوشته شده در  یکشنبه پنجم آبان 1387ساعت 1:13  توسط دریــــــا | 

رسول اکرم(ص) فرموند:
دعای چند دسته را خداوند مستجاب نمی کند:
۱ـ کسی که از خداوند برای پدر و مادرش بدی بخواهد.
۲ـ کسی که در خانه خود نشسته و دست روی دست گذاشته و از خداوند روزی می‏خواهد.
۳ـ کسی که درباره قطع رحم دعا کند و از خداوند چیزی بخواهد که مستلزم قطع رحم است. یا کسی که قطع رحم کرده بخواهد درباره موضوعی دعا کند.
۴ـ کسی که خداوند به او مال و ثروت فراوان داده و او با بذل و بخشش های زیاد آنها را از بین برده است و بعد دست ‏به دعا برداشته که خدایا به من روزی بده.
۵ـ کسی که از خداوند دفع شر زنش را بخواهد، زیرا چاره این کار در دست‏ خود شخص است او می‏تواند اگر واقعا از دست این زن ناراحت است عقد ازدواج را با طلاق فسخ کند.
۶ـ کسی که مالش را قرض داده و از طرفش شاهد و گواه و سندی نگرفته است و او مالش را خورده است. حالا این شخص دست‏ به دعا برداشته از خداوند چاره می‏خواهد. البته دعای این آدم مستجاب نمی‏شود، زیرا او به دست ‏خودش راه چاره را از بین برده و مال خویش را بدون سند و گواه به او داده است.
(بحارالانوار، ج۹۳، ص۳۶۰)

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و نهم مهر 1387ساعت 23:12  توسط دریــــــا | 

خداوند از رگ گـردن بـه انسان نزديكتر است اما بايد وقت دعا را نیز رعايت كرد. در حـالات امامان معصوم(عليه‌السلام) مي‌خوانيم كه آنها در اوقات و موقعيتهاي خـاصي دعا مي‌كردند. در روایات آمده است مواردي چون دعا بين اذان و اقامه، هـنـگـام وزيدن باد، وقت ظهر، هنگام بارش باران، شب قدر و...  که در استجابت دعا نقش موثري دارند.

امام صادق علیه السلام فرمودند: سه وقت است که دعا در آن اوقات مستجاب است.
۱.بعد از نماز واجب.
۲.هنگام آمدن باران.
۳.هنگام ظاهر شدن آیه و نشانه ی معجزه ای از طرف خدا برای بندگان خود.

در این هجوم درد
               سرمایه ام امید
                            جانمایه ام دعاست
                                              ای دوست ای رفیق
                                                                 بهتر از این دو چیز
                                                                                با من بگو
کجاست ؟!

+ نوشته شده در  سه شنبه شانزدهم مهر 1387ساعت 0:46  توسط دریــــــا | 
حضرت امير المؤمنين على(ع) عبادتهاى مردم را به سه دسته تقسيم کردند:

۱ـ ان قوماً عبدوا الله رغبةً فتلك عبادة التجار
گروهي خداوند را به اميد بهشت عبادت كردند كه آن عبادت بازرگانان است.

۲ـ ان قوماً عبدوا الله رهبةً فتلك عبادة العبيد
و گروهى خداوند را از ترس جهنم عبادت كردند كه آن عبادت بردگان است.

۳ـ ان قوماً عبدوا الله شكراً عبادة الاحرار
و گروهى خداوند را عبادت كردند از روي شكر و سپاس كه آن عبادت آزادگان است.

+ نوشته شده در  دوشنبه هشتم مهر 1387ساعت 17:59  توسط دریــــــا | 

امام صادق عليه السلام ـ در پاسخ به گروهى كه از آن حضرت پرسيدند: چرا ما دعا مى‏ كنيم، امّا مستجاب نمى‏ شود؟ فرمودند: چون كسى را مى‏ خوانيد كه نمى ‏شناسيدش!

سلیمان بن عمرو به نقل از امام صادق (ع) می فرمایند: خدای عزوجل اجابت نکند دعایی که از روی دل غافل باشد!

کریما به رزق تو پرورده‏ایم به انعام و لطف تو خو کرده‏ایم
گدا چون کرم بیند و لطف و ناز نگردد ز دنبال بخشنده باز

+ نوشته شده در  دوشنبه هجدهم شهریور 1387ساعت 18:51  توسط دریــــــا | 

ما گاه و بیگاه دست به دعا برمیداریم با نیت های متفاوت. گاهی برای خواست های دنیوی، زمانی برای دفع ضرر و زیان و گاهی اوقات نیز نفرین! در این میان هم پیش میاید که برای عذرخواهی از قصور و تقصیر دست به دعا برداریم و در نهایت خوشا به حال کسانی که برای بهره مند شدن از معنویات و کرامات اخروی دستان خود را به سوی حضرت حق دراز می کنند.
دعایی که به معنای حقیقی کلمه با دلی پاک، با معرفت با حضور قلب و همتی بلند و تضرع،  به دور از گناه (توبه) باشد محال است که از جانب پروردگار دست رد بخورد. چنانچه در روایتی آمده: «ما كان اللَّه ليفتح لعبد الدّعاء فيغلق عنه باب الاجابة واللَّه اكرم من ذلك» خداى متعال كريم‏تر از آن است كه باب دعا را باز كند، اما باب اجابت را ببندد. 

پیش حق یك ناله از روى نیاز
به كه عمرى بى نیاز اندر نماز

چون خدا خواهد كه مان یارى كند
میل ما را جانب زارى كند

اى خدا زارى زتو مرهم زتو
هم دعا از تو اجابت هم زتو

این محتاج را از دعای خیرتان بی نصیب نگذارید...

+ نوشته شده در  شنبه بیست و نهم تیر 1387ساعت 2:44  توسط دریــــــا | 

اول: دعا با «بسم الله الرحمن الرحيم» آغاز شود.
 
پيامبر خدا(ص) فرمود: دعاي که اولش «بسم الله الرحمن الرحيم» باشد رد نمي شود.


 
دوم: پيش از دعا، حمد و سپاس پروردگار را به جا آورد.
 حضرت امام صادق(ع) فرمود: هر دعايي که قبل از آن حمد و سپاس خداي متعال گفته نشود، دعايي ناقص و ابتر است.

سوم: بر محمّد و آل محمّد صلوات فرستد.
پيامبر خدا(ص) فرمود: درود و صلوات فرستادن شما بر من، سبب اجابت دعاي شما و پاکيزه شدن اعمال شما است.


چهارم:  حضرات معصومين(ع) را شفيع قرار دهد.
رسول خدا(ص)  مي فرمايد: آنان ـ يعني اهل بيت عصمت و طهارت(ع) ـ ريسمان محکم و مورد اطمينان و وسيله به سوي خدا هستند.

پنجم: پيش از دعا به گناهان خود اعتراف کند.
در روايتي از امام صادق(ع) آمده است که حضرتش فرمود: همانا دعا اولش مدح و ثنا، آنگاه اعتراف به گناه و سپس خواستن حاجت است.

ششمبا قلب غافل و مشغول دعا نکند، بلکه به درگاه خداوند روي آورده و با توجه دعا نماید 
امام صادق(ع) فرمود: همانا خداوند متعال دعائي را که با قلب غافل انجام گيرد، مستجاب نمي کند، چون خواستي دعا کني با قلب خود به او توجه کن آنگاه يقين به استجابت دعايت داشته باش

هفتم: پاکيزه و حلال بودن خوراک و پوشاک دعا کننده است، زيرا که دعي شايسته از عمل شايسته است، آيا عمل خوب و شايسته با حرام و پليدي جمع مي شود؟
در حديث قدسي آمده است:ه بنده ی من از تو دعا کردن و بر من اجابت است، و دعائي از من پوشيده نمي شود جز دعاي کسي که از حرام مي خورد.

هشتم: حقوقي که از مردم به عهده دارد ادا کند.
امام صادق(ع) فرمود: همانا خدي متعال مي فرمايد: به عزّت و جلالم سوگند، دعاي مظلومي که مورد ستم واقع شده در حالي که خود او چنين ستمي را به ديگري انجام داده، مستجاب نمي کنم
.

نهم: گناه مانع براورده شدن حاجت است.
امام باقر(ع) فرمود: بنده ي از خدا حاجتي مسألت مي نمايد، از شأن بنده اين است که حاجت او به زودي يا بعد از مدت زماني برآورده شود، اما بنده مرتکب گناه مي شود، خداوند متعال به ملکي مي فرمايد: حاجت او را برآورده نکن و او را از آن محروم نما زيرا که او تعرض به غضب من کرد و سزاوار محروميت از جانب من شد.

دهم: حسن ظنّ به اجابت دعا داشته باشد.
در حديث آمده: هنگامي که خواستي دعا کني با قلب خود به درگاه حضرتش روي آور، آنگاه باور به اجابت داشته باش.

يازدهم: اصرار و پافشاري در دعا کند.
پيامبر خدا(ص) فرمود: خداوند سائل مصّر و پافشاري کننده را دوست دارد
.

+ نوشته شده در  دوشنبه هفدهم تیر 1387ساعت 1:11  توسط دریــــــا | 
امام علي: وقتي از چيزي ترسيدي خودت را درآن بينداز که ترست بيش از خود آن تو را از پاي در می آورد. (نهج البلاغه)
+ نوشته شده در  جمعه پنجم بهمن 1386ساعت 3:7  توسط دریــــــا | 
امام علی (ع): نگرانی های سالت را به نگرانی های امروزت اضافه نکن. برای امروز نگرانی های خودش کافی است.

+ نوشته شده در  سه شنبه دوم بهمن 1386ساعت 10:19  توسط دریــــــا | 
امام حسین(ع): کاری مکن که از آن پوزش بخواهی زیرا مومن نه بد می کند و نه عذر می طلبد و منافق هر روز بد می کند و عذر می خواهد.

+ نوشته شده در  شنبه بیست و نهم دی 1386ساعت 15:23  توسط دریــــــا | 
امام صادق (ع): اذا احببت رجلا فاخبره بذلک فانه اثبت للموده بینکما

هرگاه فردی را دوست داشتی او را به عشق خود آگاه کن زیرا که این دوستی میان شما را پابرجاتر میکند.

+ نوشته شده در  شنبه بیست و نهم دی 1386ساعت 15:21  توسط دریــــــا | 
 
صفحه نخست
پست الکترونیک
آرشیو
درباره وبلاگ
به پندار تو:

جهانم زیباست!

جامه ام دیباست!

دیده ام بیناست!

زبانم گویاست!

قفسم هم طلاست!

بر این ارزد که دلم تنهاست؟!

نوشته های پیشین
هفته دوم شهریور 1391
هفته چهارم تیر 1391
هفته اوّل تیر 1391
هفته دوم خرداد 1391
هفته چهارم اسفند 1390
هفته چهارم بهمن 1390
هفته اوّل بهمن 1390
هفته سوم آبان 1390
هفته اوّل آبان 1390
هفته چهارم مهر 1390
هفته سوم مهر 1390
هفته اوّل مهر 1390
هفته دوم خرداد 1390
هفته دوم بهمن 1389
هفته دوم دی 1389
هفته سوم شهریور 1389
هفته چهارم تیر 1389
هفته دوم تیر 1389
هفته اوّل تیر 1389
هفته دوم خرداد 1389
هفته اوّل خرداد 1389
هفته چهارم اسفند 1388
هفته سوم اسفند 1388
هفته دوم اسفند 1388
هفته اوّل بهمن 1388
هفته چهارم آذر 1388
هفته دوم آبان 1388
هفته اوّل مهر 1388
هفته اوّل شهریور 1388
هفته دوم مرداد 1388
هفته اوّل مرداد 1388
هفته سوم تیر 1388
هفته چهارم خرداد 1388
هفته سوم خرداد 1388
هفته دوم اسفند 1387
هفته اوّل اسفند 1387
آرشيو
آرشیو موضوعی
ادعیه و احادیث
آموزه های روانشناسی
آیین دوستیابی
شعر
دانستنی ها
متفرقه
پیوندها
لبگــــــــــزه (آقای واحدی)
مستندسازی (داداش)
فلسفه رسانه (داداش)
یا کریم
الهه نور
خاکستر سرد
حاج علی
عشقی برای معشوق
به جهنم افکار خوش آمدید
هم اندیشی
همه وجود من
طلبه های ونوسی
این انبوه سیب خورها حال آدم را بهم میزند
بیت دیفندر
ققنوس
دریچه ای به سوی ملکوت
زنگ تفریح
از خواب تا مرگ
یاس کبود (دختر دایی)
داوود سیدی
خرمگس
زيرك باش (ليلا جووونم)
یگانه امام علی (علیه السلام)
 

 RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM